נגישות

מעלון – איך לבצע בחירה מושכלת?

אחד המוצרים החכמים ביותר שקיימים לאנשים מבוגרים או לחילופין לאנשים בעלי מוגבלות מסוימת הוא המעלון. בעזרתו של המעלון ניתן בעצם להתגבר על הקושי לעלות במדרגות ולבצע את הלייה בעזרת ישיבה.
המוצר יכול להיות מותקן בבתים פרטיים או לחילופין במוסדות בהם אין נגישות לנכים.
במאמר הבא נרחיב בנושא זחליל, מה מרכיב את המעלון, האם אולי דווקא לבחור במעלית לצד נושאים ושאלות נוספות.

מעלון – האופציות הקיימות בשוק

כשמדובר על מעלון ישנן 2 אופציות מרכזיות:

  • האופציה הראשונה היא אופציה אשר כוללת כסא.
  • האופציה השנייה כוללת בתוכה משטח, אשר מותאם לשינוע בעזרת כסא גלגלים.

מעלון מורכב ממספר חלקים מרכזיים: מושב או לחילופין המשטח המותאם לנשיאתו של כסא גלגלים, יחידת המנוע וכמובן – מתקן המעלון עצמו. חשוב לדעת שקיים שוני מסוים בין מעלון למעלון וכך גם ההפעלה עשויה להיות מעט שונה אך לרוב לזחליל תהיה אפשרות של תפעול באופן ידנח, במידת הצורך.

אין ספק שמחיר הוא פרמטר משמעותי המשפיע על ההחלטה אך אין זה צריך להיות הגורם היחידי – אך חשוב לתת את הדעת גם על התקנים – אלו מחויבים להיות מחמירים מטעמו של משרד התקנים הישראלי ואם מדובר על מוצר שהצליח גם לעמוד בתקנים האירופאי הרי שמדובר באמת במוצר איכותי ובטיחותי.

מעלון – הסוגים שקיימים

מעלון מדרגות עם מסילה כפולה: כשמו כן הוא – זחליל המותאם לאדם בישיבה במדרגות שמתעקלות.
פיתרון זה גם נחשב מצוין כאשר מדובר על גרם מדרגות שהינו צר.

מעלון במדרגות מתעקלות – נתחיל מהסוף: אופציה זו מתאימה למעלון שיושב בחוץ, כלומר נושא את האדם מביתו החוצה והפוך. לכן, אופציה זו תהיה עשויה מחומרים שעמידים לתנאי מזג אוויר שונים – החל מגשם וכלה בשמש קופחת. אופציה זו תהיה מותאמת למידותיו של המקום בו יוצב הזחליל.

זחליל בקו ישר – אופציה זו מתאימה לכל מדרגות שנמצאת פשוט בקו ישר, הן בתוך הבית והן מחוצה לו.

הרבה סוגים – איך בוחרים?

נתחיל מהבסיס – צרכיו של האדם בעל המוגבלות –  אם מדובר על אדם שמתקשה לעלות במדרגות אך הוא מתנייד לבד, הרי שבחירת מעלון כסא תהיה האופציה הנכונה. אם מדובר על אדם עם כסא גלגלים – האופציה הנכונה והטובה ביותר תהיה מעלון לכסא גלגלים.

מהו רוחב ומהו מבנה המדרגות? – יש לוודא שהמעלון שבוחרים מותאם לרוחב המדרגות ויתרה מכך – שמעלון מדרגות זה מותאם להפרשי גובה בין המדרגות ולשיפועים, במידה ויש כאלו.
כמובן, כפי שציינו מעלה – האם מדובר על מדרגות ישרות או מתעקלות , כל אחת מאופציה זו תצריך בחירה אחרת של מעלון.

 נקודות נוספות שמומלץ לדעת

  • אופציה נוספת העומדת על הפרק, היא התקנת מעלית אך הדבר מצריך הרבה יותר פרוצדורות, לא תמיד ניתן לבצע פעולה זו בשל חוסר מקום וכמובן שהמחיר של זחליל הוא הרבה יותר זול ומשתלם.
  • מומלץ להגדיל לעשות ולשלב במעלון מדדרגות גם חגורת בטיחות.
  • אם מדובר על שטח צפוף, חשוב לדעת שניתן לבחור בזחליל עם כסא מתקפל

תמיד מומלץ לעשות בדיקות עומק על האופציות שעומדות בפניכם, לבדוק איזו חברה מספקת לך רק מחיר טוב, אלא ייעוץ לצד מוצר ברמה גבוהה.
מומלץ לקחת חברה העוסקת בתחום מספר רב של שנים וברשותה מספר אפשרויות של מעלון למדרגות.